Általános szerződési feltételek
Az általános szerződési feltételek változnak. Kérjük türelmüket, a dokumentumok rövidesen elérhetők lesznek a weboldalunkon is.
Ha addig is kérdése merül fel, forduljon hozzánk bizalommal az info@viega.hu e-mail címen.
1. Szerződéskötés:
Minden szerződésre kizárólag az alább részletezett szabályok érvényesek. Ezekkel ellentétes vásárlási feltételek nem jogerősek. Megbízás megadásával vagy egy szállítmány átvételével amegrendelő elismeri feltételeinket. Számunkra az ajánlatunk írásosmegerősítésünkkel illetve a tényleges szállítással válik kötelezőérvényűvé. Amennyiben nincsen megrendelés visszagigazolás, úgy a számlánk számít annak. Változások, kiegészítések illetve egyéb megállapodások csak akkor kötelező érvényűek, ha azokat írásban megerősítettük.
2. Ajánlat, árak, az árváltoztatás joga:
Áraink tájékoztató jellegűek. Áraink HUF-ban értendők, ex works paritással, nem tartalmazzák a csomagolás, szállítás, posta és vám költségeit + a mindenkori ÁFA. Nettó 1.500 EUR feletti szállításoknál Magyarországra darabáru esetén nem számítunk felcsomagolási és szállítási költségeket; egyéb esetekben felszámítjukaz ezt meghaladó többletköltségeket. Harmadik személyrészére történő szállítás esetén felszámítjuk a nálunk keletkező többletköltségeket, de min. 20 EUR értékben. Minden esetleges visszaküldést előzetesen egyeztetni kell velünk. Azoknak a visszaszállításoknak a költségeit, amelyért nem vagyunk felelősek, a küldő félnek kell állnia; ezenkívül az áruérték 25 %-ának megfelelőösszegű kezelési költséget (min. 30 EUR) számolunk fel. Minden megbízásnál – így a lehívásoknál ill. a több részletben történő szállításoknál is- jogosultak vagyunk az anyag és a bérköltségeknövekedését ezek keretén belül és ezek kiegyenlítésére a szerződéskötés és a szállítás között a vevő felé érvényesíteni.
3. Szállítás és kockázatviselés:
A térítésmentes szállítások estében is a vevő kockázatára történik a szállítás. Nem felelünk olyan sérülésekért és veszteségekért, amelyek a szállítás közben keletkeztek, amennyiben a szállítást a vevő kezdeményezte vagy kézbesítő végezte. Amennyiben rajtunk kívül álló okok miatt késik a szállítás, a kockázatattól a naptól a vevőt terheli, amelyen jeleztük a szállítási hajlandóságunkat.
4. Fizetési feltételek:
Számláink HUF-ban fizetendők, költségek levonása nélkül a számla vagy ezzel egyenértékű követelésrészletező kézhezvételétől számított 7 napon belül a nettó összegből 3 % skontóval, 14 napon belül a nettó összegből 2 % skontóval vagy 30 napon belüllevonások nélkül, de legkésőbb 30 nappal az esedékesség és az áru átvétele után. A határidő lejárta után az alapkamatot évi 8 %-kal meghaladó késedelmi kamatot számítunk fel (magánszemélyek esetén 5 %-kal). Váltó és csekk esetén a tartozás csaka beváltás után válik kiegyenlítetté. A diszkont és a költségek a megrendelőt terhelik. Váltóval történő fizetés esetén nem érvényesíthetőskontó. Új számlákra nem érvényesíthető a levonás, amennyiben van régebbi, ki nem egyenlített számla. Váltókat éscsekkeket csak beváltásra veszünk át, váltókat csak külön megállapodás alapján. A váltó lejáratától vagy a megállapodott fizetési haladéktól függetlenül a követelésünk azonnal esedékessé válik, ha a megrendelő nem tartja be a fizetési feltételeket vagyolyan körülmények válnak ismertté, amelyek a fizetőképességet kétségessé teszik. Ilyen esetekben jogosultak vagyunk továbbá szállításokat csak előrefizetés illetve biztosítékok nyújtása eseténel vállalni vagy megfelelő póthatári dő kikötése után a szerződéstől visszalépni vagy (és) kárpótlási igényt érvényesíteni.
5. Szállítási és átvételi kötelezettségek, felelősségi szabályok:
a) A szállítási határidő akkor kezdődik, ha a megvalósítás minden részletét tisztázták, a felek megállapodtak az ügylet minden feltételéről és, amennyiben szükséges, a megrendelő megfizette az előleget. A szállítási határidőt akkor tartották be, ha annak leteltéig az áru elhagyta az üzemet vagy a vevővel közölték a szállítási hajlandóságot.
b) Amennyiben a szállítás nekünk felróható okokból nem történik meg időben illetve a megrendelő által kitűzött póthatáridőn belül sem, a megrendelő jogosult ettől a megrendelésétől elállni.
c) A késedelmes illetve meg nem történtszállítás miatti kártérítési felelősség az alábbiak szerint alakul: Amennyiben egyszerű gondatlanság miatt késedelmesen szállítunk, a megrendelő által érvényesíthető kártérítési igény nagysága korlátozott: minden befejezett hétnyi késésre az érintett szállítmány értékének 0,5 %-a, de maximum 5 %. Amennyiben a megrendelő jogosult a szállítmány helyett kártérítésre igényt tartani, így magánszemélyekkel kötött ügyletek esetén a szerződésben foglalt fő kötelezettségek megszegése esetén egyszerű gondatlanság esetén is kártérítési kötelezettségünk van, az esetleges igények azonban korlátozottak a szerződés megkötésekor felmérhető kár mértékében. Vállalkozásokkal kötött szerződésekre ugyanez érvényes, azzal a különbséggel, hogy az igény mértéke a megrendelés értékének 50 %-ában van maximálva.
d) Vis majorvagy rajtunk kívül álló (pl. sztrájk, üzemzavar) olyan körülmények esetén, amelyek akadályozzák a megrendelés időbeni teljesítését, jogosultak vagyunk a vállalt szállítások határidejét a körülményeknek megfelelően kitolni, vagy amennyiben a szállítás lehetetlenné válik, a szerződést részben vagy teljesen megszüntetni. Ugyanez érvényes abban az esetben, ha a beszállítóinktól a megrendelés teljesítéséhez szükséges igényelt anyag rajtunk kívül álló okok miatt nem vagy késedelmesen érkezik meg, feltéve, hogy megrendelőnket azonnal értesítjük fentiekről és az esetlegesen már teljesített fizetéseket megtérítjük. Bárminemű kártérítési igény ki van zárva.
e) Részszállítások megengedettek.
6. Minőségi kifogások, szavatosság, felelősségi szabályok:
a) A törvény szerint fennálló ellenőrzési és kifogásolási kötelezettségeken felül a megrendelő köteles a leszállított árut szemmellátható kifogások tekintetében ellenőrizni és az ezek miatti panaszait a megrendelő köteles- beleértve a hiányos vagy hibás szállításokatis- az áru átvételétől számított 30 napon belül, csak bizonyos idővel észlelhető hibák esetén az észrevételtől számított 30 napon belül írásban jelezni; egyéb esetben az áru átvettnek tekinthetőés a vevő a nyilvánvaló kifogások miatt már nem érvényesíthet semmilyen igényt velünk szemben. Ez nem érvényes a magánszemélyeknek történő közvetlen értékesítésnél. Jogos minőségi kifogás esetén kötelesek vagyunk a leszállított áru díjmentes javítására vagy választásunk szerint új áru leszállítására. Magánszemély megrendelő esetén a választás joga őt illeti. Amennyiben a javítás vagy új szállítás kétszeri próbálkozás utánis sikertelen vagy azt megtagadjuk vagy elfogadhatatlan mértékben késleltetjük, úgy a megrendelő jogosult kérni az ellenérték mérséklését vagy –amennyiben nem építési szolgálatatás a szerződés tárgya- a szerződés előtti állapot visszaállítását követelni.
b) A kártérítési igényekre a 8. pontban foglaltak figyelembevételével az alábbi szabályok érvényesek: Magánszemélyeknek valóértékesítés esetén –akár közvetlenül, akár a szállítási lánc máskereskedőjénél történik- a szerződés alapvető feltételeinek megszegése esetén egyszerű gondatlanságnál is kártérítési kötelezettségünk van, az esetleges igények azonban korlátozottak a szerződés megkötésekor felmérhető kár mértékében, feltéve, hogy a hibákat rosszindulatúan elhallgattuk vagy garanciát vállaltunka tárgy minőségéért. Vállalkozásokkal kötött szerződésekre ugyanez érvényes, azzal a különbséggel, hogy az igénymértéke a megrendelés értékének 50 %-ában van maximálva, érvényes azonban az első mondat akkor, ha a szállítási láncbanegy magánszemély vásárol és kötelességszegés miatti igénnyellép fel.
c) Nincsen szavatossági igény, ha a hibát vissza lehetvezetni a használati-, karbantartási vagy beépítési utasítások benem tartására, a megrendelő általi szakszerűtlen vagy nem rendeltetésszerű használatra, természetes kopásra vagy a megrendelővagy harmadik személy illetéktelen beavatkozására.
7. Kompenzálás:
Követeléseinkkel szemben a megrendelő csak nem vitatott vagyjogerősen megállapított ellenköveteléseket kompenzálhat.
8. Egyéb szavatoság (korlátozás vagy kizárás):
a) A fentiekben részletezett késedelemből illetve hibás teljesítésből származó igényeken kívül nem terhel minket egyéb felelősség, csak amennyiben a kár súlyosan gondatlan kötelességszegésünk vagy törvényes képviselőink vagy a teljesítésben résztvállalók szándékos és súlyosan gondatlan kötelességszegésemiatt keletkezett illetve olyan károkról van szó, amelyek életben, a testi épségben vagy az egészségben keletkeztek súlyosan gondatlan kötelességszegésünk vagy törvényes képviselőink vagy a teljesítésben részt vállalók szándékos és súlyosan gondatlan kötelességszegése miatt vagy olyan károk esetén, amelyekrendszerint és jellemzően egy általunk kötendő felelősségbiztosításal vállalható feltételekkel lefedhetők. Ez mindenekelőtt vonatkozik a szerződés kötés előtti illetve a szerződéskötés közben keletkező kártérítési igényekre, a szerződéses mellékkötelezettségek megszegésére illetve a meg nem engedett cselekedetekből származó igényekre.
b) A termékfelelősségi törvényből eredő illetve a garanciális kötelezettségeket fentieknem érintik.
9. A tulajdonjog fenntartása:
Fenntartjuk a leszállított áru tulajdonjogát, ameddig a megrendelővel szembeni, a szállításból illetve az üzleti kapcsolatból származó valamennyi követelésünket kiegyenlítették. Folyamatos kapcsolat esetén ez a jog biztosítékot nyújt a teljes fennálló követelésünkre beleértve a kamatokat és egyéb költségeket is. Lefoglalás vagy harmadik személy általi egyéb beavatkozás eseténa megrendelő köteles minket azonnal értesíteni. b) A megrendelőjogosult a leszállított árut a normális üzletmenetének keretében beépíteni vagy továbbértékesíteni. Ez a jogosultság megszűnik, ha a megrendelő fizetési késedelembe esik, továbbá, ha a megrendelő megszünteti a fizetést vagy ha a megrendelő vagyonátcsőd- illetve felszámolási eljárás alá vonják. A megrendelő köteles a tulajdonjog fenntartásával vásárolt árut tulajdonjog fenntartásával értékesíteni és köteles gondoskodni arról, hogy az e) és f) pontok szerint az ebből a továbbértékesítésből származó követelés ránk szálljon. Továbbértékesítésnek számit az is, ha az áru vállalkozási szerződés keretében beépítésre kerül. A megrendelőnem jogosult a tulajdonjog fenntartásával megszerzett árut másképp felhasználni, többek között tilos zálogba adni. A mi tulajdonunk fenntartásával kapott áru továbbértékesítéséből származókövetelést tilos engedményezni, kivéve tényleges faktoring keretében, amelyet nekünk bejelentettek, és ahol a faktoringból származóbevétel meghaladja a mi követelésünket. A faktoringbevétel jóváírásával a mi követelésünk azonnal esedékessé válik. c) Az áru meg- illetve feldolgozásával a megrendelő nem szerez tulajdonjogotaz új dolgon. A feldolgozás és átalakítás a mi részünkre teljesül, anélkül, hogy minket kötelezne. A feldolgozott és átalakítottárura is vonatkozik a tulajdonjog fenntartása. d) Amennyiben a tulajdonjog fenntartása alatt lévő árut beépítik vagy összeépítikmás áruval, az új terméken olyan arányban illet meg minket a tulajdonjog, ahogyan az általunk szállított áru értéke aránylik a többi áru értékéhez. Amennyiben a tulajdonjogunk a beépítés vagy összeépítés során megszűnik, a megrendelő már most átruházza ránk az őt az új árun megillető tulajdonjogot az általunk szállított áru értékének mértékeben illetve ha az árut feldolgozták, akkor olyan arányban illet meg minket a tulajdonjog, ahogyan az általunk szállított áru értéke aránylik a többi áru értékéhez. A keletkezett árut a megrendelő térítésmentesen őrzi. A közös tulajdonban lévő új termék is tulajdonjog-fenntartás alattáll. e) A megrendelő továbbértékesítésből származó követeléseit a megrendelő már most ránk engedményezi. Ugyanolyan mértékben képez biztosítékot, mint a tulajdonjog fenntartása alatt álló áru. f) Amennyiben a megrendelő a tulajdonjog fenntartása alatt álló árut más áruval együtt értékesíti, akkor a továbbértékesítésből olyan arányban engedményez a megrendelő, ahogyan a mi árunk értéke aránylik a többi áru értékéhez. Az olyan áruk továbbértékesítése esetén, amelyeken a d) pont szerint tulajdonrész illet meg minket, a követelésből egy a tulajdonrészünknek megfelelő követelés engedményzése illet meg minket. g) Kívánságunkra a megrendelő köteles követeléseiről pontos listát átadni, amely tartalmazza a vevői nevét és címét, köteles a vevőit az engedményezésről értesíteni valmint megadni részünkre minden olyan információt, amely szükséges az engedményezett követelések érvényesítéséhez. Arra az esetre, hogy a megrendelő fizetési késedelembe esik vagy vagyoni helyzete megromlik, meghatalmaz bennünket, hogy az engedményezésről a kötelezetteket értesítsük és magunk hajtsuk be a kötelezettségeket. Elrendelhetjük, hogy megbízottunk a megrendelő könyvelése alapján ellenőrizze az engedményezett követelések állományát. A megrendelő köteles átadni a még tulajdonjog fenntartása alatt lévő áruk listáját. h) Amennyiben a meglévő biztosítékok értéke több mint 15 %-kal meghaladja a fennálló követelések értékét, kötelesek vagyunk a megrendelő kérésére az általunk kiválasztott biztosítékok felszabadítására a vevők igényeinek figyelembevételével. A biztosítékok értéke az egyszerű tulajdonjog fenntartás esetén az általunk a megrendelő felé számlázott érték, a továbbértékesített áruk feletti tulajdonjog fenntartás esetén az az érték, amelyen azt a megrendelő továbbértékesítette. i) Váltónál vagy csekknél stb. a fizetés csak a beváltás után számít teljesítettnek. A csekkeket csak beváltásra vesszük át. Fizetések, amelyek egy általunk kiállítottváltó alapján esedékesek, csak akkor számítanak teljesítettnek, ha felénk már nem érvényesíthető csekk- és váltójogi követelés. A részünkre nyújtott biztosítékok is eddig az időpontig állnak fenn. j) Amennyiben visszaléptünk egy szerződéstől, a tulajdonjog fenntartása alapján visszakövetelhetjük a leszállítottárut. A tulajdon visszavételével kapcsolatos összes költség a megrendelőt terheli. Jogosultak vagyunk a visszavett árut szabadon értékesíteni.
10. Katalógusok, prospektusok, ajánlatok, rajzok, alapanyagok:
A katalógusainkban, prospektusainkban, hirdetéseinkben stb. lévő ábrák minden kötelezettség nélküliek. Az ajánlatban és rajzokbanszereplő súly- és méretadatok csak közelítőek. Az árukat különböző alapanyagokból állítjuk elő: pl. sárgaréz, rézöntvény, vörösréz, műanyag, gumi stb. Fenntartjuk a jogot, hogy azonos vagy jobb minőségű anyagokat használjunk fel és a fejlődést szolgáló konstrukciós változtatásokat eszközöljünk.
11. Exportkorlátozás
Termékeink továbbszállítása az Egyesült Államokba vagy Kanadába, beleértve a termékleírásokat is, szigorúan tilos és előzetes írásbeli hozzájárulásunk szükséges.
12. Teljesítés helye, illetékes bíróság, alkalmazandó jog:
A teljesítés helye Attendorn, a szerződések tekintetében, vállalkozókkal illetve jogi személyekkel kötött ügyletek esetén a székhelyünk szerinti illetékes bíróság. Minden szállításra és teljesítésre valamint erre az Általános Szerződési Szabályzatra a Német Szövetségi Köztársaság joga érvényes, kivételt képez az ENSZ kereskedelmi jog.
13. Záradék:
Amennyiben egy vagy több rendelkezés érvénytelen, az nem érinti a többi rendelkezés érvényességét.
14. Adatvédelem:
Az adatvédelmi törvény szerint értesítjük a megrendelőket, hogy személyes adataikat tároljuk és feldolgozzuk.